tisdag 23 augusti 2011

Avfärd från Núpi/ Första dagen på rundresan!

Vi steg upp tidigt för att hinna packa det sista äta frukost och göra oss lite mackor att ha på vägen. Packningen var lite ett problem för Vickan, väskan var för liten!

Amanda hade packat snyggt och prydligt, men så har hon större väska oxå och kanske mindre grejer.

Den här väskan gick inte att stänga!

Alla står på uppfarten inför resan tillbaka till Reykjavík.

Hejdå!!!!

Bussen släppte av oss vid flygplatsen i Isafjördur, där vi hyrt bilen. Amanda gör tummen upp, vi är mycket förväntansfulla. Vi konstaterar att det är tur att vi inte ska lifta tillbaka med all vår packning, som vissa andra bestämt sig för att göra.

Då var vi redo att ge oss av, Amanda tar första passet vid ratten.

Nu kör vi över bron, precis som när man åket till Öland ;)

Vi stannade för lite lunch i Holmavík, där även våra kumpaner stannat i sina bussar. Det var kul att få träffa dem igen efter några få timmar ifrån varandra. Efter lunchen gick vi på ett häx och övernaturlighet museum. Det var om vad för typ av häxeri som pågått på Island. Inte så mycket att ha tyvärr.

Längs vägen finns mycket att se. Utsikten och naturen är häftig och väldigt annorlunda.

Vi stannade längs vägen och tog en promenad på stranden till en sten som var väldigt häftig och fin.

Här är en närbild på stenen. lavan har bildat stavar som ligger tätt ihop och bildar stenen.

När vi tillslut kom till de norra delarna av Island, efter att kört fram och tillbaka i dalgångarna i vestfjords, åkte vi till Vatsnes för att försöka få syn på lite sälar. När vi vandrade längs strandkanten stötte vi på lite hästar. Helt underbara!

Och tillslut fann vi sälarna och vi kom riktigt nära. Vi satte oss på en klippa och åt lite kvällsmat med utsikt ner mot sälarna där de låg och jäste.

På Island skiftar vädret snabbt. Ena stunden är det solsken och nästa är det tät dimma. När vi gick tillbaka till bilen efter att vi tittat på sälarna, rullade det in tunga moln och på bara en liten stund var det heltplötsligt tät dimma. Men när vi kört runt toppen på udden vi var ute på sken solen igen. Berget stoppade upp molnen så de höll sig på en sida bara. väldigt märkligt att se.

Efter det ringde vi och bokade boende för natten på en hästgård men Vickan förklarade att vi skulle se "some kind of stone" först innan vi kom. Detta skrattade hon vi bokade hos och vi själva gott åt och har blivit ett uttryck vi använder oss av. Det är mycket sten här på Island och flera av de utmärkta sevärdheterna är just det, "some kind of stone". Denna var dock väldigt häftig och verkligen nått att se.

Så kom vi äntligen fram till stället vi skulle bo efter lite problem med att hitta. Ute på en liten udde i fjorden låg ett jätte mysigt gamalt hus med knarrande golv som vi skulle bo i. Ute på gården hade de sin egna "värma källa". ( Pool med värmt vatten från marken.) Vi tog oss ett bad och lite varmt att dricka innan vi trötta gick till sängs.