måndag 24 oktober 2011

Till cykel...Viktoria.

Amanda har besök av sin familj denna veckan så jag få försöka roa mig så gott jag kan själv. Vädret har varit underbart så jag har passat på att se mig lite omkring med min cykel.
I går cyklade jag och Niklas iväg för att ta oss ut till udden och fyren utanför Reykjavik centrum. Nedan ser ni målet för trippen.


 Ett kort in mot stan.

 V gick över sandbanken för att se ut över havet.

 Hmmmm...det verkar som om vattnet är högt upp.

 Eftersom tidvattnet var så högt lyckades vi aldrig ta oss ut till fyren. Vi började klättra lite på stenarna utåt men insåg att det var en dum idé eftersom vattnet höll på att stiga fortfarande och vi troligtvis inte skulle kunna ta oss tillbaka igen. Tog ett kort på tabellen över tidvattnet så vi kommer dit i rätt tid nästa gång.

 Dit ut skulle vi. Vi fick äta vår medhavda lunch på denna sidan istället och begav oss hemåt igen. Det blev en rejäl runda i alla fall, i två timmar var vi iväg.

 När jag kom hem var det bara att snabbt packa om väskan för att åka och bada. Vi hade bestämt oss för att testa ett nytt badhus i en av förorterna och vi tog alla bussen tillsammans dit.
Säg hej till kameran!
På kvällen var det Thi-mat som gällde. Mums!

 Idag var vädret ännu finare så jag la läxorna åt sidan och tog cykeln på en tur. En udde sydväst om Reykjavik blev målet. Lite längre än vad jag trodde. En tre timmers cykeltur blev resultatet.
Passerade Kopavogur och en kyrka där.
Utsikten in mot Perlan därifrån.

 Där bakom träden ligger Nautholsvik, där vi brukar bada i havet.

Och här en bild på kyrkan.

 Äntligen över på rätt sida viken. På bilden ser ni Kopavogur och kyrkan jag var vid. I bakgrunden ligger Esjan (berget) vit.

 Nu vet jag var de rika bor. Passerade värsta Amerikanska villaområdet. Sen kom jag till ett nybyggt lägenhets område, al a Breared i Varberg. Här hade de en egen konstgjord strand.

Så var jag äntligen ute på udden.

Några Islandshästar.

 Stranden!

 Fågelvägen: ganska när stan, bara på andra sidan viken.

 Hur vackert som helst!

Trött la jag mig ner för att vila lite i solen.

 Och kul kan man ha med självutlösaren på kameran.

Jag svävar!


Sen skulle jag bara cykla den långa vägen hem också... mitt medhavda vatten var slut men som tur finns det vatten längs vägen. På bilden även min grymma cykel.
 Nu finns det ingen återvändo längre. Läxan måste göras! Ska bara bara sticka ut och köpa mig nått gott att smaska på medans jag gör läxan :)

2 kommentarer: